Raad akkoord met HU-begroting

Ondanks een fors tekort stemde de centrale medezeggenschapsraad (CMR) woensdag 28 januari unaniem in met de HU-begroting 2009.

De fracties waren tevreden over de in het stuk opgenomen beleidsvoornemens. Voorbeelden daarvan zijn verbetering van de studiebegeleiding, het ontwikkelen van een loopbaanbeleid voor personeel en herziening van het huisvestingsbeleid.

De CMR nam daarom het gat van 4,7 miljoen op het huishoudboekje van de hogeschool voor lief. Dit ontstaat door tekorten op de deelbegrotingen huisvesting (3,2 miljoen), faculteit Educatie (1,7 miljoen) en enkele Shared Service Centra (1,7 miljoen). Het financieel plaatje over meerdere jaren toont een positieve ontwikkeling.

Wel waren er kritische vragen over de financiële verhouding tussen het onderwijs en onderzoek (kenniscentra). Het bacheloronderwijs staat in de begroting ruim 3,5 miljoen positief, terwijl onderzoek/kenniscirculatie bijna vijf miljoen in de min schiet.

Collegelid Jan Bogerd stelde de raad deels gerust. Het is niet zo dat er onderwijsgeld naar de lectoraten vloeit. Het tekort ontstaat doordat een deel van de zogenaamde indirecte lasten (bijvoorbeeld management, decanen, studentenadministratie) in de begroting is ondergebracht bij onderzoek/kenniscirculatie. Op aandringen van de CMR zegde hij toe te bekijken of dit inzichtelijk gemaakt kan worden.