‘Ratrace’ bij universiteiten

Universiteiten proberen elkaar te overtreffen met zware studievoortgangseisen. Nu ook de Rijksuniversiteit Groningen met maatregelen voor studenten schermt, spreekt studentenbond LSVb van een wapenwedloop.

De Rijksuniversiteit Groningen is niet tevreden over het studierendement. Uit een overzicht dat de LSVb van de instelling kreeg, blijkt dat van alle studenten die het eerste jaar overleven slechts 34 procent in vier jaar tijd zijn bacheloropleiding voltooit. Alleen de technische universiteiten zitten lager. Daar moet wat aan gebeuren, vindt het college van bestuur. Vandaar dat het met een plan schermt om eerstejaars te dwingen 45 ects te halen voor ze aan het tweede jaar kunnen beginnen, en dat het derde jaar verboden is voor studenten die na twee jaar hun propedeuse niet hebben.

LSVb-voorzitter Lisa Westerveld doet de plannen van de Groningse universiteit af als een ratrace. ‘De ene universiteit werpt barrières op voor studenten en de andere instellingen volgen. En dit terwijl het onderwijs bij veel opleidingen niet goed genoeg is.’
Een woordvoerder van de RUG bezweert echter dat zijn instelling niet alleen werkt aan plichten voor de student. ‘We zijn inderdaad van plan een extra offer te vragen’, zegt hij. ‘Maar daar laten we het natuurlijk niet bij. Het onderwijs zal de komende jaren worden geïntensiveerd, zodat studenten alle gelegenheid krijgen om de gewenste prestaties te leveren.’

Ondanks die toezegging wil de LSVb niets weten van plichten voor de student. ‘Het klinkt misschien wat dogmatisch, maar de LSVb blijft van mening dat een student zelf wel weet of een opleiding wel of niet goed voor hem is. Ik geloof niet dat studenten die ergens niet thuishoren blijven hangen bij een opleiding als de inhoud goed is en de voorlichting klopt.’

Het Gronings plan staat in contrast met ontwikkelingen aan de Hogeschool Utrecht. Het college van bestuur heeft onlangs besloten om met ingang van komend studiejaar het bindend studieadvies aan het eind van het tweede jaar af te schaffen. Tot en met dit jaar moeten studenten bij veel opleidingen alle propedeusepunten hebben behaald om naar het derde jaar te mogen. (HOP)