Rechtszaken tegen Fontys: ene docent wint, andere verliest

Bij de start van het nieuwe studiejaar zijn de twee docenten werktuigbouwkunde van Fontys Hogescholen allebei in een ‘tijdelijke administratieve eenheid’ geplaatst. Zij zijn niet ingeroosterd en hebben geen taken meer. Zij zouden niet kunnen functioneren binnen het competentiegerichte onderwijs dat in september aan de faculteit Engineering is ingevoerd.
De docenten pikten dit niet en stapten naar de rechter. Volgens Lex Straaijer – al sinds 1979 in dienst van Fontys – waren de voornaamste argumenten van de hogeschool dat hij nog met een krijtje voor het bord stond en dat zijn mailbox was volgelopen. In het proces van reorganisatie kwamen situaties voor die hij typeert als ‘slecht werkgeverschap’, schreef hij op de nieuwswebsite van Fontys. Diverse collega’s zouden het gevoel hebben flink te zijn beschadigd.

Straaijer kreeg vorige week ongelijk van de rechtbank. Hij heeft niet volledig meegewerkt aan de uitvoering van het reorganisatieplan, aldus de rechter. Hij is niet naar voorlichtingsbijeenkomsten over de nieuwe werkwijze gegaan, noch heeft hij geprobeerd om er invloed op uit te oefenen. Toen alle medewerkers door een extern bureau werden gescreend op geschiktheid voor het nieuwe systeem, gaf hij geen toestemming om Fontys over hem te informeren. Volgens de rechtbank zijn er zodoende ‘stevige indicaties’ dat Straaijer ‘niet in staat of bereid zal zijn zich de nieuwe werkwijze eigen te maken’.
Toch heeft Fontys in deze zaak steken laten vallen. De hogeschool heeft, afgezien van een standaardbrief, niet gemotiveerd waarom Straaijer ongeschikt zou zijn voor de nieuwe werkvorm. Toen Straaijer in beroep was gegaan en opnieuw in het ongelijk werd gesteld, kreeg hij evenmin toelichting. Hij kon dus nauwelijks anders dan een proces aanspannen, meent de rechtbank. En daarom moet Fontys zijn eigen proceskosten zelf betalen.

De andere docent wertuigbouwkunde sleepte een overwinning op zijn werkgever binnen. Het adviesbureau heeft positief over hem geoordeeld, zij het dat hij enige bijscholing behoeft. Bovendien heeft hij de nieuwe werkwijze al ‘in verregaande mate’ omarmd middels tutorschappen, mentorschappen en stagebegeleiding. ‘Als praktijkdocent gaf hij al weinig klassikaal onderwijs’, aldus de rechtbank.
Toch wilde zijn directeur van hem af. Diens oordeel was echter ook in dit geval niet uitgebreid gemotiveerd. Bovendien heeft de docent een conflict met hem gehad en daarom ‘moet het oordeel van genoemde directeur met prudentie worden gehanteerd’, merkt de rechtbank op.
De hogeschool moet de proceskosten betalen. Als de docent niet voor 27 september weer aan het werk mag, moet Fontys bovendien een dwangsom van 250 euro per dag betalen. Zo ver zal het niet komen, want de hogeschool accepteert de uitspraak en zal de docent terugplaatsen bij één van de zeven techniekinstituten, aldus een woordvoerder. (HOP)