Recordaantal deelnemers introductie verwacht

Ondanks de dreiging van de Mexicaanse griep verwacht de organisatie van de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) een record aantal deelnemers van 3500. Tot op heden meldden zich ruim 3300 eerstejaars.

Dagelijks komen er meer dan honderd aanmeldingen binnen. Het maximumaantal is vastgesteld op 3500. Twee jaar geleden deden 3450 studenten mee aan de introductie, het hoogste aantal ooit. De UIT start maandag 10 augustus en duurt tot en met donderdag 13 augustus. Het is de gezamenlijke introductie van studenten van de Utrechtse universiteit en hogescholen.

De Introductie Commissie Utrecht (ICU) stelt dat er geen reden is voor ongerustheid vanwege de uitbraak van de Mexicaanse griep, officieel Nieuwe Influenza A. Wel zijn er voorzorgsmaatregelen genomen. Zo beschikken de medewerkers van de UIT over een protocol dat in overleg met de GG&GD is opgesteld. Hierin staat onder meer dat de deelnemers geregeld hun handen moeten wassen en zich bij klachten moeten melden bij de EHBO. Bij de opening van de UIT in een grote tent op het terrein van het University College zal hier op worden gewezen.

Op een speciale website van de universiteit over de Mexicaanse griep (www.uu.nl/mexicaansegriep), die woensdag 5 augustus online is gezet, is een pagina ‘veelgestelde vragen’ opgesteld naar aanleiding van de introductie.  Daarin staat onder meer dat het niet nodig is om UIT-feesten te mijden. De constatering dat drie studenten met de griep in juli een lustrumfeest van de vrouwelijke studentenvereniging UVSV hebben bezocht, is voor de ICU geen reden geweest het programma aan te passen.

De UIT is dit jaar op verschillende fronten multimediaal. Studenten spelen voor het eerst het UIT-game, een interactief spel waarbij ze via bluetooth op de mobiele telefoon instructies krijgen. Ook is er een mobiele versie van de UIT-website en kunnen hier foto’s geupload worden.