‘Redactie buitenland’ verslaat verkiezingen in Amerika

Een groep van zestien studenten journalistiek covert ter plekke de verkiezingsstrijd in Amerika. Ze maken een verkiezingskrant die op 5 november in De Uithof verschijnt en tv-items.

De derde en vierdejaars studenten van de ‘redactie buitenland’ vertrekken op 26 oktober naar de Verenigde Staten. Zij staan onder leiding van twee docenten. Eerst volgt de groep de verkiezingen vanuit Washington, daarna vertrekt de redactie naar New York.

De studenten volgen drie weken lang het gevecht tussen Barack Obama en John McCain. De kans dat de presidentskandidaten door de studenten worden geïnterviewd is volgens begeleider Marcel Bayer klein. ‘Wel kunnen er mensen uit de campagneteams in de krant verschijnen.’ De acht overgebleven studenten van de redactie buitenland blijven in Nederland. Zij zetten de krant in elkaar.

De school is nog in gesprek met Studium Generale over een live-verbinding op de verkiezingsavond van 4 november. In Tivoli de Helling, waar de verkiezingsstrijd ook te volgen is, zullen de tv-items mogelijk getoond worden. Het is de zesde keer dat journalistiekstudenten de verkiezingsstrijd in Amerika verslaan.