Ruzie om hagedispoep

Zeven jaar kostte het hem om vijfendertig kilo zeldzame hagedispoep te verzamelen voor zijn onderzoek. Na een zoveelste jungletocht kwam de Britse promovendus Daniel Benett terug op de universiteit, en was alles weg.

Een nietsvermoedende schoonmaakploeg had de uitwerpselen weggegooid, meldt het tijdschrift Times Higher Education. Bennett sleept de Universiteit van Leeds voor de rechter. Hij neemt geen genoegen met de officiële reactie van de universiteit, die hem slechts 500 pond aanbood ter compensatie voor het verlies.

Benett deed jaren onderzoek naar een zeldzame hagedis die in de Filippijnse jungle leeft: ‘Ik wist meer over hagedispoep dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.’ De universiteit noemt het verlies van de data een ‘ongelukkige vergissing’ en zegt in het tijdschrift dat ze ‘haar les heeft geleerd’.