Saai imago bewonersverenigingen

Bewonersverenigingen van studentencomplexen van SSH Utrecht kampen met zo’n saai imago dat steeds minder studenten bereid zijn er als vrijwilliger de handen uit de mouwen te steken.

Hierdoor zijn er te weinig studenten om deze verenigingen te besturen die de belangen van de bewoners behartigen en de schakel vormen tussen verhuurder SSH en diens 10.000 huurders.

Roel Weerheijm van Boks Utrecht, het overkoepelende orgaan van alle SSH-huurders, vertelt dat ’bewoners graag veel en vaak klagen’ over ’kleine ongemakken’ als geluidsoverlast van feestende buren of lekkende kranen. Individueel doen bewoners daar meestal niets mee, een woonbestuur kan deze klachten bundelen en aankaarten bij de SSH.

Waarschijnlijk voelen studenten zich niet geroepen vrijwillig de bewonersvereniging te versterken, omdat SSH het wel best doet, zo veronderstelt Kees van Ginke van SSH. ‘We zien er het nut niet van in’, zo geven enkele bewoners van de Cambridgelaan daarentegen aan. Andere argumenten: te hoge studiedruk, geen saamhorigheidsgevoel onder bewoners, te veel papier- en vergaderwerk.