Saxion groeit het snelst, maar Fontys is de winnaar

Van de grote hogescholen trokken afgelopen jaar vooral Saxion, Fontys en de Hogeschool Zuyd extra eerstejaars. De HU leverde een beetje terrein in.

De instroom van Fontys Hogescholen groeit met 9,9 procent naar een
indrukwekkende 11.813 nieuwe studenten. De hogeschool met vestigingen in Eindhoven, Tilburg en Venlo is nu de grootste studententrekker en neemt de koppositie over van de Hogeschool van Amsterdam. De grootste steiger van het afgelopen jaar ligt in het oosten van het land: Saxion Hogescholen zag de instroom aanzwellen met een ferme 11,3 procent. Dat blijkt uit de nieuwe instroomcijfers van de HBO-raad.

De HU leverde een beetje terrein in en blijft – met 1,6 procent minder
eerstejaars ten opzichte van vorig jaar – ruim onder die landelijke
groei.

De Hogeschool Inholland was na de millenniumwisseling een paar jaar lang
de populairste hbo-instelling van Nederland, maar verloor gaandeweg
ongeveer een kwart van zijn instroom door fusieproblemen en ontevreden
studenten. Vorig jaar sloeg de hogeschool de weg omhoog weer in en dit
jaar groeit hij met een stevige 4,2 procent.

De definitieve instroomcijfers verschillen sterk van de wilde voorspellingen die vorig jaar de ronde deden. Die werden gebaseerd op de ‘vooraanmeldingscijfers’ van de IB-groep, terwijl die niet bruikbaar waren. Doordat er een nieuw aanmeldsysteem werd gelanceerd (Studielink) waren de tussenstanden onvergelijkbaar met die van voorgaande jaren.