Schadevergoeding geëist in moordzaak HU-studente

De moeder van de in 2002 vermoorde HU-studente Nadia van de Ven stelt de dader aansprakelijk voor de doodsangsten die haar dochter heeft doorgemaakt. Morgen dient voor de rechtbank in Arnhem de bijzondere rechtszaak.

Het is volgens haar advocaat Martens voor het eerst in Nederland dat een nabestaande in een rechtszaak probeert om een dergelijke schadevergoeding te krijgen. In Amerika is het volgens de raadsman een bekend fenomeen.

Nadia van de Ven werd in 2002 omgebracht door ex-bosniëganger Pascal F. Hij ontkent dit en zegt aan geheugenverlies te lijden. F. vermoordde haar in haar appartement aan de Utrechtse Weerdsingel. Volgens Martens blijkt uit de veroordeling duidelijk dat Nadia van de Ven de laatste minuten van haar leven doodsangsten heeft uitgestaan. Zij was in de laatste minuten van haar leven telefonisch in gesprek met een vriendin die gehoord heeft hoe Nadia gilde en schreeuwde.

De rechtszaak die morgen dient is ook bijzonder omdat Van de Ven tevens een schadevergoeding eist van de ouders van de dader omdat ze zich onfatsoenlijk hebben uitgelaten over haar dochter. Ook zouden ze volgens de eisers hebben doen voorkomen alsof hun zoon slachtoffer is in deze zaak. Tevens wil Van de Ven dat de dader een vergoeding betaalt omdat ze door de dood van haar dochter lange tijd vrijwel geheel arbeidsongeschikt is geraakt.