Schelden mocht toch niet

Een studente die Groningse politieagenten zou hebben beledigd, moet opnieuw voor de rechter verschijnen. Het hof in Leeuwarden heeft haar in 2007 ten onrechte vrijgesproken, oordeelt de Hoge Raad.

In de zomer van 2005 zou de studente vier Groningse agenten hebben uitgemaakt voor ‘sukkels’, ‘klootzakken’, ‘loosers’ en ‘kankerlijers’. De politierechter in Groningen sprak de verdachte daarvoor in 2006 vrij en het hof in Leeuwarden deed hetzelfde in hoger beroep. Het hof vond de woorden weliswaar beledigend, maar stelde dat van politieagenten een zeker incasseringsvermogen mocht worden verwacht. De studente was aangeschoten en deed haar uitlatingen na een woordenwisseling temidden van het nachtelijk uitgaanspubliek, aldus de uitspraak.

Het Openbaar Ministerie liet het niet op zich zitten en stelde cassatie in bij de Hoge Raad. Deze vernietigde de uitspraak van het hof Leeuwarden vandaag. De omstandigheden zijn geen excuus voor het uitschelden van de agenten. Het hof Leeuwarden moet bij de nieuwe beoordeling rekening houden met de uitspraak van de Hoge Raad.