Selectie-experimenten onder druk

Aan de experimenten doen zes hogescholen (HU: Masterclass Product Development en Topclass Eceonomie en Management) en sinds kort nog maar vijf universiteiten mee. De Universiteit van Tilburg kondigde vorige week aan dat ze haar experiment met selectie aan de poort staakt. Een van de redenen om te stoppen was de onduidelijkheid over de voortzetting van de experimenten. Of meer instellingen dit voorbeeld zullen volgen, is niet bekend.
Uiterlijk 1 mei moeten ze volgens Plasterk weten waar ze aan toe zijn. Dan hebben ze nog net genoeg tijd om hun selectieprocedures voor de zomervakantie te organiseren en studiekiezers fatsoenlijk voor te lichten.
Begin 2008 moet het wettelijke besluit vallen of universiteiten en hogescholen hun studenten aan de poort mogen selecteren en of ze een hoger collegegeld mogen heffen voor meerwaardige opleidingen en of ze op grotere schaal studenten mogen toelaten die niet het vereiste diploma hebben. (HOP)