Sociale opleidingen in één propedeuse

De studies sociaal pedagogische hulpverlening, culturele en maatschappelijke vorming en maatschappelijk werk en dienstverlening vormen in Utrecht een gezamenlijke propedeuse. In Amersfoort doet ook de studie creatieve therapie mee aan de samenwerking.
De reden voor het gemeenschappelijke jaar is de overlap die er bestaat tussen de opleidingen en beroepen. ‘Afgestudeerden van de ene opleiding komen vaak in het werkveld een van de andere opleidingen terecht. Zo kan het zijn dat een cmv-student een baan vindt als maatschappelijk werker’, zegt Coen van der Linden, directeur van het Instituut Social Work.
De studenten schrijven zich in voor de studie van hun keuze. Naast de gezamenlijke vakken krijgen de studenten ook beroepsgericht onderwijs. De hoofdfase, die volgt op de propedeuse, is gescheiden van de andere studies. In totaal zijn er dit jaar ongeveer duizend studenten begonnen aan één van de opleidingen in de propedeuse Social Work. (CZ)