SP wil inzicht in extra studiekosten

Volgens Leijten wordt bij vaststelling van de hoogte van de studiefinanciering geen rekening gehouden met de meerprijs van een studie. Toch kunnen ook kopieerkosten, dure studieboeken en computerprogramma’s een flinke aanslag zijn op de bankrekening van een student. De SP-politica vindt dat studenten van opleidingen waar de studiekosten structureel de pan uitrijzen een extra hoge beurs moeten krijgen.
Eerder vroeg de oppositiepartij minister Plasterk van OCW al of het mogelijk was uitwonende studenten een hogere beurs te geven, omdat de huurprijzen voor kamers niet zijn op te brengen met een basisbeurs alleen. De basisbeurs voor uitwonenden bedraagt dit collegejaar ruim 250 euro per maand. Studenten met minder draagkrachtige ouders krijgen daarnaast maandelijks een aanvullende beurs van maximaal 225 euro. Ook kunnen studenten geld lenen van het rijk. Naast de ruim 275 euro per maand voor levensonderhoud is er sinds dit collegejaar ook de mogelijkheid om het collegegeld te lenen van het rijk.
De SP is het overigens niet eens met dit collegegeldkrediet: omdat het bedrag niet is gemaximeerd op het basistarief van 1500 euro, maar op 7500 euro vindt de partij dat Plasterk met de maatregel de deur openzet voor topcollegegelden. De minister zelf houdt vol dat het eventuele krediet zo hoog is om mensen de gelegenheid te geven een dure buitenlandse opleiding te laten volgen. (HOP)