Speeddaten in naam der wetenschap

Welke factoren spelen een rol bij de keuze van een partner? Daar probeert onderzoeker Geertjan Overbeek van de Radboud Universiteit Nijmegen een wetenschappelijk antwoord op te vinden tijdens een ‘mega speeddate’.

Voor het wetenschappelijk experiment worden singles tussen de 25 en 40 jaar gevraagd zich aan te melden voor de amoureuze happening op 5 april in het Openluchtmuseum in Arnhem. De organisatie verwacht 650 tortelduifjes.

De speeddategesprekjes duren vijf minuten per koppel. Mannen schuiven telkens een plaatsje door. Deelnemers moeten een formulier invullen met vragen over hun relaties en persoonlijkheid. Ook worden er foto’s en filmpjes gemaakt. Na afloop van een ontmoeting laten de betrokkenen discreet weten of ze hun gesprekspartner nog eens willen zien. Zo ja, dan stuurt de organisatie de contactgegevens op. Korte tijd later vraagt de wetenschapper of er een vervolgdate is afgesproken. Na drie maanden later informeert hij nog eens hoe het er mee staat.

Dit alles moet leiden tot een empirisch onderbouwde theorie over partnerkeuze. Wordt het de ‘evolutionaire theorie’, waarbij de aantrekkingskracht voor elkaar ligt in de kans op een gezond nageslacht? Of is de ‘gehechtheidstheorie’ leidend? Die gaat er van uit dat mensen die in de kinderjaren met liefde zijn omringd, omgang zoeken met anderen bij wie dit ook het geval is. ‘Door je deelname aan het evenement help je niet alleen je eigen liefdesleven, maar ook de wetenschap vooruit’, meldt de organisatie. (HOP)

Aanmelden voor de wetenschappelijke speeddate kan op www.matchmakersdating.nl