Student met handicap ontevreden over voorlichting

Dat blijkt uit antwoorden van studenten met een functiebeperking in de nationale studentenenquête van het onderzoekscentrum CHOICE. De onderzoekers hebben de resultaten vervat in een rapport voor het expertisecentrum Handicap + studie.
Voorlichting is de achilleshiel van het gehandicaptenbeleid in het hoger onderwijs. Die krijgt landelijk een 5,7; bij de HU is dat met een 5,8 de enige onvoldoende. Sommige hogescholen zakken op dat onderdeel zelfs onder de vijf. Maar de docenten zijn redelijk begripvol: daar geven de studenten een 6,9 voor. Aan de universiteit zijn ze gemiddeld iets positiever dan in het hbo.
Met een 7,3 scoort de CHE net iets hoger dan de nummer één van vorig jaar, de Haagse Hogeschool Rijswijk, die nu een 7,2 krijgt. De Gereformeerde Hogeschool Zwolle behaalt een mooie zeven. De Design Academy in Eindhoven en de Inholland-vestigingen in Delft, Den Haag en Diemen krijgen daarentegen een magere 5,7.
In 2006 zei 6,3 procent van de ondervraagde studenten een functiebeperking te hebben. Meer dan de helft daarvan heeft last van dyslexie (leesstoornis) of dyscalculie (rekenstoornis). Bijna één op de acht noemt psychische problemen. Het percentage gehandicapten verschilt per opleiding, maar nergens zakt het onder de drie procent. (HOP)

Zie voor het volledige rapport en de cijfers per instelling: www.choi.nl