Student verdient ruim vijfduizend euro bij

Studenten verdienen jaarlijks 5250 euro met een bijbaan of een eigen bedrijf. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze werken. Hbo’ers werken vaker dan universitaire studenten.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag 17 augustus. Van de universitaire studenten werkt 83 procent naast zijn opleiding. Onder hbo’ers is dat 92 procent. Hbo’ers werken ook meer uren per week en meer weken in het jaar. Al met al verdienen hbo’ers jaarlijks 1100 euro meer dan wo’ers. Het CBS keek alleen naar studenten die recht hadden op een beurs of lening.

Hoe ouder de student, hoe groter zijn bijbaan. Negentienjarigen werken gemiddeld dertien uur in de week. Dat loopt op tot 23 uur (bijna drie werkdagen) voor studenten van vierentwintig jaar. De bijverdiensten lopen navenant op van 3200 euro per jaar naar 6500 euro per jaar.

De meeste studenten werken in een winkel of in de horeca, maar sommigen hebben een baantje als vakkenvuller of kassamedewerker. Twee procent is crècheleidster of bejaardenverzorger.

Ook in de studentenmonitor staan gegevens over de bijverdiensten van studenten, alleen zijn die een jaar ouder. Daar kwamen de onderzoekers op lagere bedragen uit: 4488 euro voor hbo’ers en 3384 euro voor wo’ers. Ook zouden studenten minder uren in de week aan hun bijbaan besteden: twaalf uur in de week voor hbo’ers en negen uur voor wo’ers.