Studenten betrokken bij restauratie monumenten

Een groep derdejaars studenten bouwkunde steunt de gemeente Utrecht met raad en daad bij de restauratie van enkele monumenten in de stad. Zij deden onderzoek voor de gemeentelijke sectie Monumentenzorg naar een boerderij, een schoolgebouw en diverse bruggen.

De groep studenten volgden het afgelopen half jaar een cursus monumentenzorg en werkten daarbij aan drie projecten. Zij voerden een bouwhistorisch onderzoek uit naar boerderij Den Engh in Vleuten, onderzochten mogelijke herbestemmingen voor het schoolgebouw De Noordzeestraat en verdiepten zich in de culturele en technische aspecten van een aantal bruggen.

Utrecht herbergt drieduizend monument en vijfhonderd beeldbepalende panden. De gemeente wil voor 2009 de achterstand in de restauratie van monumenten inhalen.

De eindpresentatie van de onderzoeken vinden plaats op woensdagmiddag 30 januari (15.30 tot 18.00 uur) in het gebouw van de faculteit Natuur en Techniek Nijenoord 1. (GR)