Studenten in actie tegen tijdelijke bewoners

Bewoners van studentenflat De Warande in Zeist komen in actie tegen massale huisvesting van internationale studenten in het complex.

Volgens de bewonersvereniging komt verhuurder SSH Utrecht eerder gemaakte afspraken niet na. Afgesproken zou zijn om maximaal 124 tijdelijke bewoners toe te laten in de achthonderd kamers. Zij stellen dat SSH onderdak wil bieden aan tweehonderd zogenaamde shortstayers en vrezen dat het hele complex wordt gereserveerd voor buitenlandse studenten.

De huurders zijn bang dat de sociale samenhang heeft te lijden onder de tijdelijke bewoning. Een actiegroep zet een lobby in voor behoud van de studentenwoningen, bereidt juridische stappen voor en zint op ludieke protesten.

Annemiek van Vondel van SSH zegt dat er is afgesproken om in eerste instantie 124 tijdelijke bewoners verspreid over de wooneenheden te huisvesten, maar dat dit er uiteindelijk tweehonderd moeten worden. SSH heeft voorgesteld om volgende week met de bewoners en -vereniging te overleggen over de situatie.