Studenten journalistiek in politiecel

Twee studenten journalistiek zijn dinsdagochtend 14 oktober in de politiecel gezet bij de ontruiming van kraakpanden in Amsterdam.

Dat meldt de community www.humedia.nl. Het gaat om vierdejaars Jaap den Ouden, als filmmaker actief bij HU Media en Trajectum, en Jacco Hamilton. De laatste loopt stage bij het jonge mediabedrijf All Media. Beiden vertoefden de afgelopen nacht in een van de kraakpanden om de aangekondigde ontruiming te filmen.

De studenten zijn samen met enkele tientallen krakers door de Mobiele Eenheid opgepakt en in de cel gezet. De ME ontruimde vandaag meerdere kraakpanden in de hoofdstad. Volgens Job Twisk, stagedocent van Hamilton, heeft de student de plannen tevoren met hem besproken. Onderkend is dat er risico’s aan het bijwonen van een ontruiming zitten, maar dat was geen reden het niet te doen.

Via Twitter hield Den Ouden de gebeurtenissen bij.