Studenten journalistiek lanceren petitie

Een groep van twaalf ‘bezorgde’ studenten van de School voor Journalistiek is een petitie gestart met twaalf actiepunten die de problemen bij het onderwijs te lijf moeten gaan.

Het verlanglijstje van de studenten is maandag 29 september op de online community www.humedia.nl gepubliceerd. Een van de zaken waar zij tegen ageren is dat de papieren krant bij de opleiding als het belangrijkste medium wordt gezien. ‘Nieuwe media, radio en tv zijn in 2008 nog steeds het ondergeschoven kindje.’

De studenten pleiten voor meer, beter en flexibel onderwijs, fatsoenlijke feedback op ingeleverd werk, een behoorlijke evaluatie van vakken, het gebruik van moderne onderwijsmiddelen en docenten met ervaring in het vakgebied en moderne mediavormen.

De petitie volgt op een tien puntenplan van een groep docenten. Zij stelden de directie een ultimatum: als er binnen twee maanden geen verbeteringen zichtbaar zijn op het gebied van ict en de organisatie volgen er acties, zoals werkonderbrekingen. ‘We liggen op ramkoers’, zei een van de docenten. Maar de studenten die de petitie opstelden distantiëren zich van dergelijke krachttermen en vinden dat er ‘in alle redelijkheid gediscussieerd dient te worden’.