Studenten journalistiek naar Olympische Winterspelen

Een groep van circa tien studenten en twee docenten journalistiek gaat in februari 2010 de Olympische Winterspelen in Vancouver (Canada) verslaan. Zij maken een dagelijkse krant voor het Holland Heineken House en coveren het evenement op de website van Heineken.

De winterspelen zijn van 12 tot en met 28 februari 2010. De week voorafgaand wordt het redactielokaal bij het Holland Heineken House ingericht. De studenten ontvangen studiepunten voor hun inzet, een bescheiden financiële vergoeding en kost en inwoning. Het is een uitgelezen kans om ervaring op te doen, zegt Gert-Jan Peddemors, samen met Paul de Lange de begeleiders van de School voor Journalistiek. ‘Iedereen die er toe doet in de sport kun je spreken.’

Derde- en vierdejaars studenten journalistiek kunnen zich tot 1 juli opgeven voor het keuzevak Winterspelen. Eind augustus en begin september vinden de selectiegesprekken plaats. Gegadigden moeten de eerste stage hebben doorlopen, de Engelse taal machtig zijn en goed kunnen schrijven. Enige kennis van sport is een pre. Vanaf september volgen wekelijkse bijeenkomsten waarin de trip wordt voorbereid.

De redactie werkt in opdracht van Heineken en de sportkoepel NOC*NSF, maar opereert onafhankelijk. ‘We maken het huisorgaan van deze organisaties en het is niet zo gek dat ze er iets over te zeggen willen hebben. Maar wij strijden ervoor dat we op een onafhankelijke manier kunnen werken’, zegt Peddemors.

Vorige zomer maakte een groep studenten journalistiek voor het eerst een krant en website voor Heineken tijdens de Olympische Spelen in Peking.