Nieuws

Studenten scoren beter na discussie

Docenten die heilig in hoorcolleges geloven en studenten niet onderling laten overleggen, hebben het mis. Niet alleen extra uitleg, maar ook discussie helpt studenten vooruit.

Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Colorado in Boulder, dat gepubliceerd is in het tijdschrift Science. Het onderzoek maakte gebruik van ‘clickers’, apparaatjes die in Amerika worden gebruikt om studenten in grote collegezalen bij de les te houden.

Tijdens colleges stelt een docent terloops een multiple-choice vraag. Studenten geven – à la het publiek van Lotto Weekend Miljonairs  – met een druk op de knop antwoord. De docent ziet hoeveel er de plank misslaan; zijn dat er teveel, dan herhaalt hij de stof.

Wat blijk uit onderzoek? Studenten die met elkaar overleggen, scoren daarna beter. Na discussie beantwoordt 68 procent de eerste vraag juist, tegen 52 procent zonder overleg. Een tweede, vergelijkbare vraag had 73 procent van de studenten juist. Zelfs groepen waarin alle studenten de eerste keer fout scoren, gaan er na overleg aanzienlijk op vooruit. Van studenten die bij vraag één tweemaal de mist in gingen, gaf bij een vergelijkbare vraag  44 procent wel het juiste antwoord.