Studenten serieus in relaties

Zo’n 41 procent van de hbo-studenten houdt er tijdens de studie één liefdesrelatie op na. Zij houden niet zo van seksuele avontuurtjes.

Onder de kop ‘Liefde en lust in de collegebankjes’ komt gratis krant Dag dinsdag twee september met een onderzoek over relaties en seks bij hbo’ers. Daartoe werden meer dan 1100 studenten en alumni geënquêteerd.

Studenten blijken niet zo losbandig te zijn als vaak wordt gedacht, concludeert het blad. Slechts zes procent heeft tijdens de studietijd meer dan tien seksuele partners. Een derde doet het in die periode met een en dezelfde persoon terwijl ruim een derde zich beperkt van twee tot vijf bedpartners.

Cultuursocioloog Cas Wouters van de Universiteit Utrecht is niet verbaasd over deze uitkomsten, zegt hij in het Dag-artikel. Studenten zijn serieus en storten zich niet snel in avontuurtjes. ‘Veruit de meesten beginnen pas aan seks als ze gevoelens voor iemand hebben, wat de kans vergroot dat het seksuele contact tot een relatie uitgroeit.’

Een kwart van de studenten kende de partner al voor aanvang van de studie. Het uitgaansleven is dé plek om een toekomstige levensgezel te ontmoeten; 37 procent van de relaties bloeien daar op. Ook ontstaan er volop liefdes in de collegezaal/studiegroepen (19 procent) en tijdens bijbaantjes/stage (19 procent). Verder functioneren studentenverenigingen (15 procent) vaak als amoureuze broeiplekken.