Studenten studeren meer

Studenten steken veel meer tijd in hun opleiding dan voorheen. Zowel hbo’ers als universitaire studenten zijn meer dan tien uur per week extra gaan studeren, blijkt uit de studentenmonitoren van de laatste tien jaar.

In 2002 zeiden hbo’ers dat ze gemiddeld maar 26 uur in de week aan hun opleiding besteedden. De kritiek op moderne onderwijsvormen zwelde aan. Studenten zouden in het competentiegerichte onderwijs te weinig leren.

In de loop der jaren zijn hbo-studenten zich weer harder gaan inspannen. In 2009 studeerden ze naar eigen zeggen 37 uur in de week. Al die tijd bleven ze ongeveer net zoveel tijd aan hun bijbaan besteden, namelijk een uur of tien.

Dit staat in het rapport Tien Jaar Studentenmonitor, waarin de onderzoekers van het Nijmeegse bureau ResearchNed de trends van de afgelopen jaren laten zien. Binnenkort komt er weer een nieuwe editie van de studentenmonitor.

Ook universitaire studenten hebben een tandje bijgezet, al doen ze het iets rustiger aan dan hbo’ers. In 2002 zeiden ze per week slechts twintig uur nodig te hebben voor hun studie. In 2009 was dat 33 uur.

Studenten met een bijbaan besteden minder tijd aan hun opleiding dan studenten die er niet bij werken. Over het algemeen werken hbo-mannen iets meer uren in de week dan hbo-vrouwen. In het wetenschappelijk onderwijs is dat verschil er niet.