Studenten tolken bij Film Festival

Een groep derde- en vierdejaars studenten van de opleiding leraar tolk Nederlandse gebarentaal vertolkt tijdens het Nederlands Film Festival een aantal films voor doven en slechthorenden.

De festivalorganisatie en het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies maken op deze manier het festival voor het eerst toegankelijk voor mensen met een auditieve beperking. De films zijn: Zoop in Afrika, Alles is Liefde, TBS, Nynke en See you in Vegas. Zij worden voorzien van ondertitels, ringleiding en een gebarentolk.

‘Het is een mooie manier om ervaring op te doen voor de studenten. Ze hebben de films thuis meegekregen en geoefend, waarna ze feedback hebben gekregen’, zegt Nicolette de Wandeler, projectleider en docent tolkvaardigheden.

Opleidingsmanager Hans Post vertelt dat het Film Festival de opleiding twee jaar geleden benaderde om mee te werken. ‘De plannen waren alleen te groot en daarom is er eerder niets van gekomen. We wilden alle films en alle personages apart laten vertolken. Dat was te ambitieus, nu hebben we een selectie gemaakt.’

Het Nederlands Film Festival vindt plaats in Utrecht van 24 september tot en met 3 oktober.