Studenten uit huis gezet

Chang werd onlangs uitgeroepen tot ‘huisjesmelker van het jaar’. De gemeente heeft aangekondigd al haar 38 panden te controleren. Inmiddels zijn vijf panden onderzocht en in alle vijf woonden er te veel studenten terwijl daar geen verbruiksvergunning voor was verleend. Zeven studenten moesten hun kamer per direct verlaten.
In de regel moet de huisbaas in dit soort situaties vervangende woonruimte aanbieden. De vraag is of dit nieuwe onderkomen van betere kwaliteit is. USF Studentenbelangen spreekt schande van de gang van zaken en vraagt de gemeente om de studenten uit de brand te helpen. Communicatieadviseur van de gemeente Peter Smit zegt dat al te doen -in samenwerking met studentenhuisvester SSH – als de huisbaas niks kan of wil regelen. Zes van de zeven gedupeerde studenten hebben inmiddels via Chang een kamertje geregeld, de zevende vond zelf nieuw onderdak.
Eerder liet de gemeente weten dat ze geld gaat heffen wanneer panden worden omgebouwd tot studentenhuizen. Een vijftal organisaties, waaronder SSH en USF, gaf vorige week schriftelijk aan niet blij te zijn met deze financiële drempel en verwacht dat veel bonafide huisbazen hier de dupe van worden. Vragen in de commissievergadering volgden. De gemeente laat weten vast te houden aan de heffing. Smit: ‘Die heffing bestond al en hebben we in 2001 afgeschaft omdat de kamermarkt toen ontzettend krap was. Het is een poos makkelijker gemaakt kamers te verhuren en daar is gretig gebruik van gemaakt. Inmiddels zijn er veel kamers bijgebouwd door de SSH en is de afschaffing van de maatregel niet meer nodig. Jammer dat sommigen zullen lijden onder de kwaaien maar het is wel nodig om huisjesmelkers te treffen.’ (FB)