Studentencoach in proeftijd naar huis gestuurd

Na drie weken mocht de kersverse Coach Bestuurlijke Participatie zijn biezen alweer pakken. Hij kreeg te horen dat de HU niet meer verder met hem wil.

De coach begeleidt en traint studenten die actief zijn in medezeggenschapsraden. Carlo van Munster leek over de goede papieren te beschikken: hij is tijdens zijn studententijd aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) bestuurlijk actief geweest. Zo was hij voorzitter van de studentenpartij MEI, leidde hij de ledenvergaderingen van studentenbond ASVA en had zitting in een facultaire studentenraad. Ook fungeerde hij als voorzitter van de studententoneelvereniging STA!

Maar vorige week kreeg hij tot zijn verrassing tijdens zijn proeftijd als CBP te horen dat hij zijn boeltje kon pakken. ‘Ik zag veel punten die ik wilde verbeteren, bijvoorbeeld bij de opleidingscommissies’, vertelt hij. ‘Ik ben een harde werker en geef gas. Misschien dat ik te snel en te veel wilde. Ik heb een grote mond, zeg dingen op een directe manier. Op z’n Amsterdams. Het kan zijn dat men daar op de HU nog niet klaar voor was.’

Marnix van den Berg, sinds 1 juni directeur Studentenzaken, stelt dat deze zaak uitvoerig tussen hem en Van Munster is besproken. Hij vindt het ‘niet chique’ om over individuele personen naar buiten te treden. Hij volstaat met de reactie dat er ‘niet over de volle breedte van de functie een match was’.

Met ingang van 10 september treedt oud HU-student Lotte Kreike aan als Coach Bestuurlijke Participatie. Zij is in februari cum laude afgestudeerd bij de opleiding human resource management (voorheen personeel & arbeid) en was actief in opleidingscommissies, studentenpartij MUST en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).