Studentencomplex als geluidswal

Om geluidsoverlast en vervuilde lucht tegen te gaan ontwierp bouwkundestudent Eric Bulters een geluidswal die bestaat uit studentenwoningen.

Omdat de A12 ten zuiden van Utrecht over enkele jaren wordt verbreed, zal de aanpalende wijk Lunetten te maken krijgen met meer lawaai en uitlaatgassen van voortrazend verkeer. Voor zijn afstudeeropdracht bij het bureau NarrativA ArchitecteN kreeg de vierdejaars student de opdracht hiervoor een oplossing te bedenken.

Samen met architect Shai van Vlijmen en John Buitink van het burgerinitiatief Laat Lunetten Niet Stikken bedacht hij het studentencomplex annex geluidswal. Die verrijst in het plan langs de A12 en het park De Koppel aan de rand van Lunetten. De duizend tot 1500 woningen voor studenten en starters worden aan de kant van de snelweg goed geïsoleerd en vanuit het park voorzien van frisse lucht. Het gebouw moet het geluid van auto’s tegenhouden terwijl de vervuilde lucht door een installatie wordt gefilterd.

De architect en student hebben inmiddels gesprekken gevoerd met de gemeente en Rijkswaterstaat. ‘Zij vinden het een interessant ontwerp maar er zijn nog geen investeerders’, zegt Bulters. Op 19 januari presenteert hij zijn afstudeerproject. Hij denkt dat zijn ontwerp realiseerbaar is. ‘Het heeft veel voordelen voor de wijk Lunetten en dus voor Utrecht.’