Studentenhuisvesters haken aan bij lobby

Het tekort aan studentenwoningen was ‘nog nooit zó groot’, aldus de Delftse studentenhuisvester DUWO. Die haakt aan bijde lobby rond de gestegen studentenaantallen.

‘Voor het komende studiejaar hebben universiteiten te maken met 25 procent meer (voor)aanmeldingen dan vorig jaar’,meldt DUWO. ‘In het hbo zou het gaan om 18 procent meer (voor)aanmeldingen.’Dus moeten er snel nieuwe woningen worden gebouwd. En huursubsidie voor kamerbewoners is ook onontbeerlijk.

DUWO doet alsof vooraanmeldingen hetzelfde zijn als inschrijvingen. Dat is niet zo. De studentenaantallen zullen stijgen, maar niemand weet nog precies hoe hard. Dat heeft te maken met het nieuwe aanmeldingssysteem Studielink. De cijfers van voorgaande jaren laten zich niet goed vergelijken met die van dit jaar.

Maar DUWO wil geld en grond om tijdelijke studentenwoningen te bouwen. Ook wil de corporatie meer studentenpanden bouwen, dus moet de huursubsidie op kamers weer worden ingevoerd. ‘Met huurtoeslag voor kamerbewoners zullen studentenhuisvesters gemakkelijker onzelfstandige woningen kunnen realiseren.’

Waarom DUWO geen kamers kan bouwen zonder huursubsidie? Volgens directeur Jan Benschop is het momenteel voor studenten goedkoper om in een appartement te wonen dan in een kamer; vandaar dat hij en zijn collega’s van andere corporaties uit medelijden met de armlastige student liever appartementen bouwen dan kamers. Ook al zagen ze de kamernood aankomen.

De lobby lijkt redelijk te slagen. Groen Links heeft al vragen gesteld aan de minister van Wonen, Wijken en Integratie over het tekort.