Studentenkamers voor Roemenië

Nu eens geen kleding of voedsel voor arme Roemenen, maar complete studentenwoningen. De tijdelijke appartementen aan de Baden Powellweg en Opaalweg in Utrecht zouden eigenlijk worden gesloopt, maar ze krijgen een tweede leven in Roemenië. Hier worden barakken gebruikt om deelnemers aan jeugdkampen onder te brengen.

De gedemonteerde gebouwen worden vervoerd naar de Roemeense streek Moldova, waar ze in gebruik worden genomen door de Zevende-dags Adventisten kerkgemeenschap. Het hele project wordt door leden van het kerkgenootschap gefinancierd en uitgevoerd.

Studentenhuisvester SSH, voormalig eigenaar van de prefab-huizen, is blij met de nieuwe bestemming. Woordvoerster Annemieke van Vondel: ‘We wisten dat de gebouwen weg moesten. Zelf konden we er niets meer mee, maar slopen vonden we ook zonde, ze zijn nog goed bruikbaar. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een partij die ze over wilde nemen. Die mocht ze dan gratis meenemen, op voorwaarde dat ze de demontage en het vervoer zelf regelen.’