Studentenmanifest voor duurzaam onderwijs

Besteed meer aandacht aan duurzaamheid. Daartoe roepen studenten alle hogescholen en universiteiten op in een manifest.

Het manifest van morgen’, een initiatief van studentenorganisatie Morgen, bevat tien aanbevelingen waarmee hogescholen en universiteiten hun onderwijs duurzaam kunnen maken.

'Zonder duurzaam onderwijs geen duurzame samenleving', legt Morgen-voorzitter Lisa Olsthoorn de actie uit. 'Juist nu hebben we een revolutie nodig in het onderwijs, zodat duurzaam handelen vanzelfsprekend wordt.'

Studenten kunnen het manifest sinds vandaag online ondertekenen. 'We hopen op twee- tot drieduizend handtekeningen', zegt Olsthoorn. Ze gaat het manifest op 10 oktober, de dag van de duurzaamheid, aanbieden aan de besturen van hogescholen en universiteiten.

Bang dat iedereen in tijden van bezuinigingen wel iets anders aan zijn hoofd heeft, is ze niet. 'Duurzaamheid biedt juist mooie kansen. Instellingen kunnen enorm besparen wanneer ze bijvoorbeeld minder energie verbruiken.' In de paar uur dat het online staat, hebben bijna vijfhonderd mensen het manifest ondertekend.

Olsthoorn vraagt van instellingen meer dan energiebesparing alleen. Ze moeten ook onderzoek doen naar duurzaamheid en binnen hun opleidingen meer aandacht aan het onderwerp besteden.