Studentenverenigingen lopen vol

Enkele Utrechtse studentenverenigingen verwachten niet iedereen die zich deze week aanmeldt, een plek te kunnen geven. De run op de verenigingen is zo groot, dat ze denken vaker ‘nee’ te moeten verkopen.

De afgelopen jaren merkten de studentenverenigingen al een toenemende belangstelling. Nu zich met 3500 studenten meer nieuwe eerstejaars dan ooit hebben gemeld voor de UIT-dagen die deze week plaatsvonden, zou dat voor veel aspirant-leden wel eens op een teleurstelling kunnen uitlopen, is het idee.

Veritas, met 1850 leden de grootste vereniging, kreeg al enkele jaren te maken met een stormloop. De vereniging schat de afgelopen jaren gemiddeld zo’n honderd belangstellenden per jaar te hebben afgewezen. Nu waagt preses Ellen Brunninkhuis zich niet meer aan cijfers. ‘We kunnen maximaal 400 mensen inschrijven. Dat aantal verdelen we over vier dagen tijdens de UIT en elke dag staat het hier rijen dik voor de deur. Op een gegeven moment zitten we gewoon vol.’

De vrouwenvereniging UVSV (foto) – 1400 leden – zag de populariteit van het lidmaatschap de afgelopen jaren stijgen en moest vorig jaar zo’n 15 belangstellenden teleurstellen. ‘300 nieuwe leden per jaar vinden wij een mooi aantal voor een gezellige vereniging’, zegt preses Emma Landstra.. Of dat aantal dit jaar opnieuw wordt overschreden, kan Landstra moeilijk inschatten. De inschrijvingen lopen volop, ook van ouderejaars studenten die eerder de boot hebben gemist.

De vereniging houdt er wel rekening mee ‘nee’ te moeten verkopen, mede doordat Utrecht relatief veel vrouwelijk studenten telt en er zich dit jaar opnieuw meer studenten hebben ingeschreven. Bij UVSV kunnen studentes die buiten de boot vallen, zich op een reservelijst laten plaatsen, voor het geval iemand op het laatste moment afhaakt.

Unitas (voor mannen en vrouwen) signaleert eveneens een grote toeloop. De vereniging maakt de afgelopen jaren bijna elk jaar een lichte groei door naar de 1250 leden nu, maar verwacht dit jaar op voorhand geen ledenstop te hoeven instellen. ‘We richten ons op 200 tot 250 nieuwe leden, dat is de wens. Maar ons pand biedt voldoende ruimte voor 300 nieuwe leden. Mensen weigeren is daardoor niet nodig’, zegt rector Peter Mauser.

Het Utrechtsch Studenten Corps bleef de afgelopen jaren stabiel in ledental. De vereniging telt zo’n 1000 mannelijke leden, elk jaar komen er ongeveer 200 bij en nemen er evenveel afscheid. Hoewel de vereniging alleen mannen toelaat en in Utrecht relatief veel vrouwen studeren, merkt ook het USC een toenemende belangstelling. ‘Maar we zitten nog niet aan onze max’, zegt rector Maes van Lanschot.