Studentenverenigingen populair bij eerstejaars

Veel nieuwe studenten zijn dit jaar lid geworden van een studentenvereniging. Het aantal eerstejaarsleden is dertien procent hoger dan vorig jaar, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen.

Vooral de aangesloten verenigingen in Groningen, Leiden, Tilburg en Wageningen hebben het goed gedaan, met een stijging tussen de 25 en 30 procent. In de steden Amsterdam, Utrecht en Delft zijn de aantallen nieuwe eerstejaars ongeveer gelijk gebleven.

Volgens Lex de Jongh, voorzitter van de LKvV, zijn studenten zich eerder bewust van het nut van het lidmaatschap. Hij denkt dat de forse stijging voor een deel te danken is aan een imagoverbetering van studentengezelligheidsverenigingen. Ook kan volgens hem een rol spelen dat studenten in crisistijd extra behoefte hebben aan gezelligheidsverenigingen.