Studentmediators helpen ruziënde studenten

Studenten van de Hogeschool Utrecht die onderling conflicten hebben, kunnen een beroep doen op studentmediators. Er zijn vijftien getrainde bemiddelaars – zelf student aan de HU – die op alle faculteiten worden ingezet.

Inmiddels zijn enkele succesvolle mediations ondernomen. Zo dreigde een afstudeerproject van vijf vierdejaars studenten in ruzie te verzanden. De een vond de ingeleverde stukken beneden peil en een ander was van oordeel dat sommigen te weinig doen. Op advies van de begeleider schakelden de studenten een studentmediator in, met als resultaat dat zij een dikke zeven voor het afstudeerproject behaalden.

De hogeschool is de eerste en enige instelling van hoger onderwijs waar studentmediators actief zijn. Enkele jaren geleden startte de cursus bij de faculteit Economie en Management. Inmiddels is bij de faculteit Maatschappij en Recht het centrum HU Mediation opgericht, waar behalve studenten ook medewerkers en externen een opleiding tot mediator kunnen volgen.

Annemargriet van Nierop, docent recht en vertrouwenspersoon bij de FEM, is initiatiefnemer van mediation binnen de HU. ‘De kern van mediation is dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor het ontstaan en oplossen van conflicten. Het is beter dan de gang naar de rechter te maken, want dan is er altijd een partij die ongelijk krijgt en ontevreden is.’

Lees ook het achtergrondartikel in Trajectum nummer 15, die donderdag 17 april verschijnt