Studerende moeders in de knel

Hij ontving het rapport uit handen van Annemiek de Jong, voorzitter van het Steunpunt Studerende Moeders. Een van de klachten luidt dat een deel van de studentenhuisvesters zwangere studenten uit hun kamer zet. Plasterk, ook verantwoordelijk voor het emancipatiebeleid, zegde toe dat hij het rapport aandachtig zal bestuderen. Als geneticus zei hij de voordelen van jong moederschap te onderkennen. Tegelijkertijd moeten moeders wel voldoende mogelijkheden hebben om zich te ontplooien, ook via een studie in het hoger onderwijs.
De SSH in Utrecht zet zwangere studenten niet uit hun woning, zegt woordvoerster Karin Smeets: ‘Wij weten er ook niet altijd van. Soms worden we gebeld met de mededeling dat er een kind geboren is in een huis. Maar ondanks onze regel dat er geen twee personen op een kamer mogen wonen, zetten we geen studenten uit. Wanneer de huisgenoten klagen, gaan we wel in gesprek met de persoon in kwestie en proberen we ze te helpen. Ik zie niet in waarom we mensen in zo’n situatie ook nog eens dakloos moeten maken. Maar de meeste studentes die in verwachting zijn of al kind hebben, zijn al op zoek naar een andere woonruimte.’ (HOP/SH)