‘Studerende moeders uit hun kamers gezet’

Dat is een van de knelpunten waar het steunpunt Studerende Moeders aandacht voor vraagt. Volgens oprichter Anneimiek de Jong, die dinsdag 22 mei met minister Plasterk van onderwijs en emancipatie spreekt en hem een rapport aanbiedt, gaan vrijwel alle studentenhuisvesters zo te werk. De afgelopen vijf maanden heeft ze van vijf moeders een wanhopige e-mail ontvangen.
Het Rotterdamse bedrijf ‘Stadswonen’ bevestigt het bericht. ‘Zwangere studenten moeten de woning sowieso voor de bevalling verlaten. Anders worden ze uitgezet. We kunnen helaas niks voor hen doen. Ze mogen een woning voor werkende starters huren, maar dan kunnen ze dus niet meer studeren.
Bij de SSH in Utrecht worden zwangere studentes niet uitgezet. Woordvoerder Karin Smeets: ‘Wij weten er ook niet altijd van. Soms worden we gebeld met de mededeling dat er een kind geboren is in een huis. Maar ondanks onze regel dat er geen twee personen op een kamer mogen wonen, zetten we geen studenten uit. Wanneer de huisgenoten klagen, gaan we wel in gesprek met de persoon in kwestie en proberen we ze te helpen. Ik zie niet in waarom we mensen in zo’n situatie ook nog eens dakloos moeten maken. Maar de meeste studentes die in verwachting zijn of al kind hebben, zijn al op zoek naar een andere woonruimte.’ (HOP/SH)