Subsidie Pecunia stopt

De subsidie van studievereniging Pecunia bij de faculteit Economie en Management gaat stoppen. Over enkele jaren moet de club zelf de broek ophouden.

‘We zijn een faculteit met business-opleidingen en willen dat de studievereniging navenant denkt’, motiveert directeur Hans Monpellier de beslissing. Pecunia is in 2004 ontstaan uit een fusie van verschillende faculteitsverenigingen en telt circa vierhonderd leden. De vereniging ontvangt rond de 7.500 euro structurele subsidie van de faculteit en heeft de beschikking over faciliteiten zoals een werkkamer en computerapparatuur. Daarnaast krijgt de vereniging geld van grote accountantbureaus. Met ingang van komend jaar gaat de financiële steun van de faculteit geleidelijk omlaag en moet de vereniging zichzelf gaan bedruipen.

Pecunia-voorzitter Pedro Perdomo betreurt het besluit van de faculteitsdirectie. ‘We zijn de enige vereniging op de faculteit die iets voor de studenten doet. Op deze manier wordt ons tekort gedaan.’ Zonder geld vreest hij dat de vereniging niet meer de introductie van eerstejaars kan organiseren. Monpellier stelt dat de faculteit wel incidentele subsidie kan toekennen.