Swingende beleidsmedewerker

Ga je zelf ook promoveren?
Ik ben al gepromoveerd. Ik heb onderzoek gedaan naar schrijvende vrouwen in de 17e eeuw. Dat is een vrij onbekend fenomeen. Vrouwen schreven bijvoorbeeld boeken over godsdienst en losse gedichten. Sommige van hen ken je van straatnaambordjes, zoals Maria Tesselschade. Dat was de dochter van een koopman. Ze schreef gedichten voor feestelijke gebeurtenissen zoals verjaardagen.

De HU stelt promotievouchers beschikbaar zodat docenten onderzoek kunnen doen om te promoveren. Een soort tegoedbon?
Nee, dat is te vrijblijvend. Het is niet zo dat ze iets kunnen ophalen. Ze moeten een promotieplan opstellen, een promotor zoeken en vier jaar lang onderzoek doen en wetenschappelijke artikelen schrijven. Ze krijgen hiervoor twee dagen per week vrij.

Dit traject is in 2006 gestart. Hoeveel docenten zijn nu bezig?
In totaal zijn tot nu toe acht vouchers toegekend aan mensen vanuit verschillende faculteiten. De onderwerpen variëren sterk. Zo is er iemand bezig met onderzoek naar kinderen die geboren zijn met een open rug en doet iemand anders onderzoek naar de automatisering bij Nederlandse organisaties.

Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen?
Belangrijk is dat het onderwerp aansluit bij de onderzoeksgebieden van de kenniscentra en lectoren. En door de bank genomen moet iemand een mastertitel hebben, dus universitair afgestudeerd zijn.

Wat hebben studenten er aan als docenten zijn gepromoveerd?
De hogeschool is een kennisorganisatie waar hoogwaardig onderwijs wordt gegeven en onderzoek wordt verricht. Hiervoor heb je goed gekwalificeerd personeel nodig; een van de doelstellingen van de hogeschool is dat docenten in het bezit zijn van een diploma hoger dan het onderwijs dat ze verzorgen. Dat betekent dat docenten in het masteronderwijs gepromoveerd moeten zijn.

Klinkt serieus. Wat doe je voor de lol?
Ik ga graag naar popconcerten van alternatieve gitaarbands, ben eigenlijk een muziekfreak. Pas geleden ben ik nog naar Eurosonic, het festival in Groningen voor opkomende bandjes, geweest. Ik hou van groepen als The Arcade Fire, The Shins en Razorlight.

Testje. Ken je The Black Angels?
Ja, die spelen op 3 maart in Tivoli in het voorprogramma van The Black Keys, een duo dat bluesrock maakt.

Een opmerkelijke combinatie: overdag bezig met superserieuze zaken als onderzoek en promoveren en 's avonds swingen bij heftige muziekbands?
Zelf vind ik die combinatie niet zo bijzonder, het zijn vaak anderen die er iets over opmerken. Ik beleef er veel plezier aan om in mijn leven uiteenlopende dingen te combineren.

Gerard Rutten

Annelies de Jeu, 't Spoor der dichteressen
Netwerken en publicatiemogelijkheden van schrijvende vrouwen in de
Republiek (1600-1750), Noord Nederlandsche Boekhande