Terugbetaling studieschuld versoepeld

Er komt eeneenvoudiger en prettiger afbetaalsysteem voor leningen bij de Informatie BeheerGroep. Plasterk heeft zijn plannen in een brief aan de Tweede Kamer ontvouwd.

Nu het collegegeldgeleidelijk omhoog gaat, wordt het tijd om vaart te zetten achter een oudewens: de afbetalingsregeling van de studieschuld verbeteren. Al meer dan tienjaar geleden, in de aanloop naar de wet op de studiefinanciering van het jaar2000, werd daar op aangedrongen.

Afgestudeerden moeten ookin de nieuwe plannen binnen vijftien jaar hun lening terugbetalen, maar zekrijgen vijf ‘jokerjaren’ waarin ze het afbetalen kunnen onderbreken. Dat kangoed uitkomen, wanneer ze bijvoorbeeld een huis kopen, een kind krijgen of eeneigen onderneming beginnen en tijdelijk met hogere maandlasten kampen.

Wie aanvankelijk weiniginkomen heeft, krijgt straks langer respijt. Momenteel moeten alleenstaanden algaan terugbetalen wanneer ze vijftig procent van het minimumloon verdienen. Die‘draagkrachtvrije voet’ wordt 84 procent van het minimumloon. Voor fiscalepartners en alleenstaande ouders gaat die drempel omhoog van 100 naar 120procent van het minimumloon. Wat ook makkelijker wordt: de draagkrachtmetingwordt geautomatiseerd en hoeft niet meer speciaal te worden aangevraagd.

Van het bedrag bovende draagkrachtvrije voet betaalt men maximaal twaalf procent aan destudieschuld. Daardoor blijft de maandelijkse aflossingssom beperkt tot een overzichtelijkdeel van het inkomen. Wie een laag startsalaris heeft, gaat pas meer betalenals hij meer verdient. In het huidige systeem van vaste maandbedragen ligt de financiëledruk vooral in het begin, als de afgestudeerde nog weinig verdient.