Prima dat er een tram naar De Uihof komt, vindt professor Evers, emeritus hoogleraar logistieke systemen van de TU-Delft. Hij komt met een nieuwe variant op de bus en ‘gewone’ tram: een tram op luchtbanden.
Evers wijst op de zogeheten Phileas, een soort tram die in de regio Eindhoven rijdt. De Phileas rijdt grotendeels over een vrije busbaan. De geleiding bestaat uit een voorgeprogrammeerde route, die geverifieerd wordt door middel van in het wegdek verwerkte magneten.
De Phileas heeft voordelen boven de conventionele tram, zegt Evers. ‘De bestaande busbanen zijn in principe toereikend. Dus weinig kosten en geen desastreuze afsluiting van de binnenstad tijdens de ombouw tot rails. Een tweede voordeel is dat deze tram niet gebonden is aan rails. Tijdens de daluren kan men de tram parkeren en de dienst laten overnemen door kleine bussen. Dat is gunstig voor de exploitatie.’
De verwachting is dat de sneltram tussen 2012 en 2014 naar De Uithof zou kunnen rijden. De kosten worden globaal geschat op 150 miljoen euro. De kosten voor de bus zijn begroot op 50 miljoen. Een van de problemen is hoe de tram moet worden ingepast in de nieuwe plannen voor het Stationsgebied.