Trendlunch: feeling met het bedrijfsleven

Een bloemetje, bestek en servetten op de tafels. Een minibuffet met luxebroodjes, bakjes fruit en verse sappen. Even verandert een collegezaal bij het Institute for Life Sciences & Chemistry van de faculteit Natuur en Techniek (FNT) in een lunchruimte. Dit ter ere van de eerste Trendlunch op dinsdag 9 oktober.

De Trendlunch van het nieuwe Kenniscentrum Life Sciences & Chemistry, dat per 1 september startte, is bedoeld voor medewerkers van FNT om op de hoogte te blijven van de trends in wetenschap en bedrijfsleven. ‘Op deze manier houden we het onderwijs actueel en proberen we er voor te zorgen dat docenten feeling houden met nieuwe trends en technieken’, zegt Marc Teunis, coördinator van het kenniscentrum.

Zo vertelt gastspreker Ben van Ommen (foto) van TNO Zeist welke kennis hij mist bij net afgestudeerden. In het bedrijfsleven wordt bijvoorbeeld vaak met een gene chip gewerkt, terwijl dit op de opleidingen helemaal niet gebruikt wordt. Een gene chip, ook wel DNA array genoemd, is een apparaatje een waarmee alle genen van een organisme tegelijkertijd kunnen worden bestudeerd.

Ook Martijn Roelandse van het Netherlands Institute for Neuroscience geeft een lezing over de modernste beeldvormingtechnieken om biologische processen in cellen live te kunnen volgen. Terwijl hij plaatjes laat zien van groene muizen, verorberen de bezoekers de laatste happen. (NvK)