Treuzelaars hoeven niet weg

Universiteiten en hogescholen krijgen niet de mogelijkheid om zwakke en treuzelende ouderejaars studenten de deur te wijzen. Plasterks plan voor een bindend studieadvies in latere studiejaren is van de baan.

Dat staat in een OCW-voortgangsreportage over het hogeronderwijsbeleid van minister Plasterk. Wanneer een student zijn eerste studiejaar heeft gehaald, zouden de opleiding en de student ‘intrinsiek’ met elkaar verbonden moeten zijn, meent te minister. Dreigen met wegsturen doet dan weinig goed.

Volgens Plasterk is het bindend studieadvies vooral in het eerste studiejaar nuttig. Nieuwe studenten die beter een andere opleiding kunnen kiezen, vallen dankzij het BSA sneller uit. Ook trekken de eerstejaars sneller hun conclusies als hun studiekeuze niet bevalt. Maar dit effect is in latere studiejaren gering, aldus de minister.