TU Eindhoven hernoemt opleidingsvarianten

Dat meldt universiteitskrant Cursor. Aanleiding voor de operatie is de commotie die begin dit studiejaar ontstond over afstudeervarianten die met name in het hbo werden aangeprezen als zelfstandige opleidingen. Een lucratieve manier om nieuwe studenten te trekken, omdat een afstudeervariant niet van tevoren hoeft te worden geaccrediteerd door de NVAO en ook het ministerie niet toetst of er voldoende maatschappelijke behoefte aan is.
Er zijn nog genoeg instellingen die hun studievarianten als ‘opleiding’ proberen te slijten. Vorige week verspreidde de Hogeschool van Amsterdam een persbericht waarin een ‘nieuwe journalistiekopleiding’ werd aangeprezen, terwijl het een afstudeerrichting betreft van media- en informatiemanagement. (HOP)