Tweehonderd vluchtelingen verliezen aanvullende beurs

Vluchtelingstudenten dreigen hun aanvullende beurs kwijt te raken als ze niet kunnen bewijzen dat hun ouders overleden zijn of te weinig verdienen. Het zijn er minstens tweehonderd, denkt de stichting UAF.

Staatssecretaris Zijlstra wil de regels voor de studiefinanciering ‘vereenvoudigen’. Studenten krijgen geen aanvullende beurs meer als hun ouders weigeren mee te betalen aan hun opleiding. Dat geldt ook voor studenten met onvindbare ouders, van wie het inkomen niet kan worden vastgesteld.

Ten minste tweehonderd vluchtelingen worden de dupe van de nieuwe regels, schat de Stichting voor Vluchtelingstudenten UAF. Ze zullen extra moeten lenen. Daardoor zou hun totale studieschuld bij DUO meer dan vijftienduizend euro hoger kunnen uitvallen.

Voor vluchtelingstudenten met ouders in ‘probleemlanden’ is het erg lastig om officiële verklaringen te krijgen die bewijzen hoeveel hun ouders verdienen, zegt Albert de Voogd van UAF. Vaak zijn de ouders niet traceerbaar en als dat wel zo is, levert contact soms extra gevaar voor hen op.

Ook als ouders overleden zijn, kunnen hun studerende kinderen dat niet altijd bewijzen. 'Ze kunnen zo’n overlijdensattest niet zelf ophalen in landen als Iran en Syrië en wie dat in hun opdracht doet, kan ook in de problemen komen. Toch heeft ook deze groep vluchtelingstudenten straks geen recht meer op een aanvullende beurs.'

Het UAF hoopt op steun van de Tweede Kamer, die de plannen van de staatssecretaris nog moet goedkeuren. 'Van vluchtelingstudenten kan onmogelijk worden verwacht dat zij de inkomensgegevens van hun ouders overleggen.'