Uitkomst LSVb-onderzoek voor HU ‘herkenbaar’

Studentenvakbond LSVb publiceerde eind maart een onderzoek onder 3600 studenten in het hoger onderwijs, waaronder die van de HU. Daaruit bleek dat veel studenten klachten hebben over het aantal contacturen, slechte begeleiding en nutteloze colleges. Ook heeft een op de negen studenten kritiek op de kwaliteit van docenten.
De bezwaren die in het onderzoek naar voren komen zijn binnen de HU bekend uit de studententevredenheidsonderzoeken. Daar wordt ook actie op ondernomen, stelt Jansen. Zo is er steeds meer aandacht voor een solide kennisbasis, wordt het competentiegericht onderwijs geïntensiveerd en moet de efficiency van de ondersteunende diensten verbeteren zodat er meer middelen naar het onderwijs gaan. De vermeende ontevredenheid over de docenten is in strijd met de resultaten van de eigen onderzoeken bij studenten, zo staat in de brief. De kwaliteit van de docenten is groot en is de tevredenheid is gestegen ten opzichte van de vorige jaren.
De hogeschool zou de onderwijsverbeteringen graag sneller en op alle fronten uitvoeren. ‘Daarvoor is echter extra investeren in het hoger beroepsonderwijs door de overheid noodzakelijk.' (GR)