Uitvoering onderwijs verdeelt Archimedes

Dat valt op te maken uit een verkennende enquête over het onderwijsmodel bij de lerarenopleidingen, dat de afgelopen jaren in fases is ingevoerd. Hierbij gaat het om het aantal competente opgeleide leraren; aantal adequate maatwerktrajecten, maatregelen die het lerarentekort moeten oplossen en de kennisbasis die aan de opleidingen ten grondslag ligt.
Een meerderheid van studenten en medewerkers is kritisch over de manier van toetsen en beoordelen, de vraaggerichtheid vanuit de student, de studieloopbaanbegeleiding en de organisatie van het onderwijs.
Stef Heinsman, sinds 1 april directeur van Instituut Archimedes, is niet zo geschrokken van de uitkomsten van de evaluatie. ‘Ik ben blij dat de uitgangspunten van het onderwijs worden onderschreven’, zegt hij. Hij is er van overtuigd dat Archimedes met het competentiegericht opleiden betere docenten aflevert. Het werkveld is in ieder geval zeer tevreden, oppert hij.
Met de kritiek die uit het onderzoek naar voren komt, gaat het instituut aan de slag. ‘Komend studiejaar besteden we meer aandacht aan het aanleren van vaardigheden die onze studenten nodig hebben voor het competentiegericht onderwijs. Uit de verkennende enquête blijkt dat we het niveau van zelfstandig werken van onze studenten die net uit het voortgezet onderwijs komen wellicht iets overschat hebben. Verder sluiten we met ons curriculum aan bij de kennisbasis zoals die door de lerarenopleidingen landelijk is vastgesteld en worden organisatorische knelpunten zoals Osiris aangepakt.’  (GR)