Universitaire studenten domineren verenigingen

Universitaire studenten vormen een forse meerderheid bij de Utrechtse studentenverenigingen. Nog geen kwart van de leden studeert aan een hogeschool.

Dat blijkt uit een onderzoek van USF Studentenbelangen onder negentien verenigingen op het gebied van sport, gezelligheid, internationalisering, levensovertuiging en cultuur. Het aandeel hbo’ers is gemiddeld 23 procent; het gros van de leden komt van de Universiteit Utrecht.

Ruitervereniging Hippeia blijkt de enige met een evenwichtige verdeling: de helft is afkomstig van het hbo, terwijl de Europese vereniging AEGEE redelijk scoort met veertig procent hogeschoolstudenten. De grotere gezelligheidsverenigingen zoals Veritas, Utrechtsch Studenten Corps en Unitas hebben tussen de 31 en 35 procent hbo’ers onder de leden.

De meeste andere onderzochte verenigingen worden getalsmatig gedomineerd door studenten van de universiteit. Een belangrijke reden hiervoor is dat hbo’ers langer bij de ouders blijven wonen, stelt USF. Als zij dan in het tweede jaar een kamer huren kennen zij de stad inmiddels en vinden het niet meer zo nodig om lid te worden van een vereniging.