Universiteit onderwerpt alle studenten aan taaltoets

Eerstejaars bachelorstudenten aan de Vrije Universiteit moeten vanaf komend studiejaar allemaal een taaltoets maken. Vorig jaar bleek uit een proef onder 1100 eerstejaars dat bijna dertig procent onvoldoende taalbeheersing had.

Studenten die de toets niet halen, moeten verplicht een cursus volgen, schrijft Ad Valvas, het universiteitsblad van de VU. De faculteiten bepalen zelf wat er gebeurt met studenten die na afronding van de cursus nog altijd onder de maat scoren. Sommige faculteiten zullen studenten pas tot het tweede jaar toelaten als hun taalbeheersing op orde is.

De eerstejaars kregen vorig jaar onder andere de meerkeuzevraag ‘een meisje die/dat/wat’. Maar liefst 43 procent van de studenten dacht dat ‘het meisje die’ het juiste antwoord was. Tweederde meende dat ‘niet ontkennen noch bevestigen’ correct is geformuleerd.