Universiteit Tilburg wil intakegesprek achteraf

De Universiteit van Tilburg wil pas intakegesprekken gaan voeren als het collegejaar al begonnen is. Ze zijn ook niet bedoeld om aankomende studenten te helpen bij het kiezen van een opleiding, maar om eerstejaars te ‘binden’.

Dat staat in het universiteitsblad Univers. Rector Philip Eijlander gaat eerst met twee grote opleidingen experimenteren, maar uiteindelijk wil hij zulke gespreken aan alle faculteiten invoeren. Enige kritiek klinkt er wel in Univers. Een vice-decaan van de sociale faculteit betwijfelt of de gesprekken iets zullen toevoegen aan de mentorgroepen voor eerstejaars.

Ook de studentenbonden kijken ervan op. ‘Het is een beetje raar’, zegt Lisa Westerveld van de Landelijke Studentenvakbond desgevraagd. ‘Zoiets lijkt me geen intakegesprek meer.’ Haar collega Hidde Terpoorten van het Interstedelijk Studenten Overleg sluit zich daarbij aan: ‘Een intake gesprek na 1 september? Dat schiet zijn doel voorbij. Het gaat juist om een gesprek vooraf.’

Tot nog toe is ‘intakegesprek’ de term voor een gesprek met een aankomende student. Daarin kunnen studiekiezers erachter komen of ze een goed beeld van de opleiding hebben. Zo niet, dan hebben ze nog de tijd om een betere keuze te maken. Dit zou het studierendement ten goede komen.

Studentenbonden pleiten al jaren voor zulke gesprekken. In zijn nieuwjaarstoespraak schaarde HBO-raad-voorzitter Doekle Terpstra zich erachter. Ook minister Plasterk ziet iets in studiekeuzegesprekken en trok ruim een half miljoen euro uit voor experimenten. De eerste ronde is van start gegaan. Daar neemt Tilburg overigens niet aan deel.