Utrecht onderzoek brandveiligheid woningen

De gemeente Utrecht gaat direct tweehonderd panden onderzoeken op illegale bewoning en brandveiligheid. Dit naar aanleiding van de ontruiming van het pand aan de Wilhelminalaan twee weken geleden. Dat blijkt uit antwoorden van het Utrechtse college op raadsvragen.

Burgemeester Wolfsen liet het pand met 93 personen ontruimen vanwege de ‘extreem brandgevaarlijke situatie’ die er heerste. Wat de staat is van de tweehonderd andere panden is onduidelijk. Het gaat om bijvoorbeeld kantoren die (tijdelijk) bewoond zijn. Ze hoeven volgens de gemeente niet allemaal illegaal bewoond of brandgevaarlijk te zijn.

Vijf studenten die moesten vertrekken uit het pand aan de Wilhelminalaan, hebben sinds vorige week onderdak op camping Dijnselhoek in Zeist. Huisbaas Fabrie heeft ervoor gezorgd dat ze voor twee weken kunnen overnachten in chalets. De andere 88 studenten hebben elders een verblijf gevonden.